PENGENALAN.
Pentadbiran awam telah mengalami
perubahan yang drastik di negara maju dan di negara yang sedang membangun.
Masalah yang dihadapi oleh kerajaan amat komplek dalam mengurus negara untuk
bersaing dengan negara maju dalam tadbir urus negara. Pembaharuan sektor awam
direka dengan lebih statik bagi kepentingannya yang lebih luas agar bersesuaian
dengan corak kepimpinan di sesebuah negara khususnya di Malaysia. Pentadbiran
awam tradisional dilihat sebagai satu tadbir urus yang seragam dalam pentadbiran
organisasi pada masa dahulu. Oleh itu, pentadbiran awam baru telah
diperkenalkan kerana skop kerja yang sedikit longgar dalam pengurusan. Bagi negara
yang sedang membangun ia amat sesuai untuk digunapakai dalam persekitaran
global yang lebih luas dan kompleks. Sehubungan dengan itu, ia akan mendapat
tindak balas yang jelas daripada pihak kerajaan dan kerjasama yang lebih erat
antara agensi sektor awam di Malaysia. Menurut Wan Azmi Ramli bahawa pengurusan
adalah aktiviti perancangan dan pergerakan atau panduan oleh sesuatu perusahaan
atau organisasi berhubung dengan segala kaedah-kaedah, peraturan-peraturan,
tanggungjawab, dan tugas-tugas kakitangannya itu. Peralihan pentadbiran awam
lama kepada pentadbiran awam baru berlaku diantara tahun 1980 dan tahun 1990. (Dunleavy
dan Hood, 1994; Denhardt and Denhardt, 2000; Osborne, 2006).
OBJEKTIF
KAJIAN.
1.
Mengkaji struktur pentadbiran awam lama yang dilakukan pada masa dahulu hingga sekarang.
2. Mengenalpasti
pembaharuan idea yang dilakukan dalam pengurusan awam baharu.
3.
Mengkaji perkhidmatan awam baharu yang diberikan kepada rakyat di dalam sesebuah negara.
PENTADBIRAN
AWAM LAMA.
Pendekatan
pengurusan awam lama adalah berlandaskan kuasa dari atas ke bawah mengikut
hierarki dalam organisasi. Ketua atau pemimpin akan menyelaraskan semua kerja
kepada pekerja mereka yang berada di peringkat bawahan. Pentadbiran awam lama
merupakan tadbir urus rakyat atau pengendalian urusan rakyat berasaskan model
atau teori birokrasi yang diperkenalkan oleh Max Weber dan kemudiannya
diperkembangkan oleh Woodrow Wilson. Sistem ini mula digunakan pada abad ke 19
dalam organisasi kerana terdapat beberapa ciri yang utama iaitu pengawalan
secara berpusat dalam organisasi, ketua akan menyelaraskan kerja kepada pekerja
bawahan mengikut carta hierarki yang ada dalam sistem pentadbiran tersebut.
Selain itu, pekerja juga perlu mengikut garis panduan dan peraturan yang telah
ditetapkan. Model Birokrasi ini dianggap penting untuk memajukan perusahaan
sama ada sektor kerajaan atau sektor swasta. Sistem pentadbiran awam lama
dilihat telah berjaya pada suatu ketika dahulu dengan menggunakan prinsip
Pengurusan Saintifik yang diasaskan Frederick Taylor. Sistem ini telah
diperkenalkan semenjak tahun 1911 lagi dimana pada waktu itu merupakan kemuncak
bagi kegemilangan revolusi perkilangan di Jerman. Teknik dan pengurusan beliau
telah digunapakai di Amerika Syarikat dan di seluruh negara. Kejayaannya telah
memberi impak yang positif kepada sistem pengurusan pada awal abad ke-20 yang
menerangkan pengkhususan kerja.
Pengawalan dalam pentadbiran awam
lama terikat oleh undang-undang yang mengawal ketat tingkah laku pekerja dalam
sesebuah organisasi. Ia juga dikenali sebagai “bureaucratic”. Pihak eksekutif
akan memberikan arahan serta mempunyai jawatan yang tinggi. Oleh itu, setiap
arahan yang dikeluarkan akan didengar oleh pekerja. Mereka akan lebih lebih
suka berkerja jika pengurus dapat memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap
mereka. Peningkatan hubungan antara pekerja akan lebih terjalin diantara satu
sama lain dan pembentukan kumpulan akan lebih senang. Pengumpulan idea secara
kumpulan dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang dihadapi dalam sesebuah
organisasi dengan lebih cepat. Akauntabiliti dicapai dengan mengawal setiap
tahap pelaksanaan oleh tahap yang lebih tinggi kawalannya. Jika dasar yang
dikeluarkan tidak dijalankan, akauntabiliti boleh diberikan dengan memeriksa
setiap peringkat proses pekerjaan. Dalam pentadbiran kerja perlu dimulakan
dengan tindakan yang bijak dalam membuat keputusan dengan adanya perancangan,
pengorganisasian, penstaffan, arahan, koordinasi, laporan, dan belanjawan agar
menjadi lebih sistematik. Kelemahan model tradisional ini dalam pengawalan adalah
maklumat agak lambat untuk disampaikan dan akan menyukarkan sesetengah pekerja
mendengar arahan. Pekerja juga terikat dengan peraturan yang sedia ada dan ini
akan membuatkan pekerja akan lupa misi dan visi syarikat kerana diawasi oleh
majikan dan undang-undang yang dilaksanakan bagi penyelarasan untuk semua
jabatan. Selain itu, pekerja juga disediakan merit untuk menandakan kebaikan
dan keburukan semasa dalam pekerjaan. Sistem ini sangat membantu bagi pekerja
yang ingin mendapatkan jawatan yang lebih tinggi dalam kelas pekerjaan. Latar
belakang pekerja juga akan diketahui oleh pihak atasan. Penglibatan pekerja
dalam menyertai politik adalah tidak digalakan mungkin mengangu fokus dalam
berkerja.
Kesimpulannya,
penyampaian dalam perkhidmatan awam lama ialah sistem perkhidmatan melalui
agensi kerajaan dan pembentukannya juga ditumpukan kepada satu matlamat yang
berorientasikan politik. Seterusnya, arahan yang diterima oleh pekerja bawahan
akan dapat memingkatkan kecekapan, rasionaliti dan keseragaman dalam
organisasi.
PENGURUSAN
AWAM BARU.
Pengurusan Awam Baru merupakan satu
sistem yang telah dikemaskini dalam pentadbiran untuk menambah kecekapan sistem
pentadbiran dengan mengurangkan kelemahan pentadbiran pada masa dahulu yang
dikenali sebagai “Pengurusan Awam Lama”. Ia juga dikenali sebagai “
Entrepreneurial Government “ yang mementingkan kecekapan, kebersanan dan
meningkatkan prestasi ekonomi. Pada tahun 1990 lagi pengurusan awam baru telah
berkembang dan telah digunapakai di negara-negara maju seperti di New Zealand,
Amerika dan Kanada kemudian dipraktikkan ke negara yang sedang membangun
contohnya di Malaysia.
Pengurusan
Awam Baru ini terbentuk kerana terdapat berbagai permasalahan yang tidak dapat
diatasi oleh Kerajaan untuk menjaga sistem pentadbiran yang seiring dengan
keadaan semasa yang berlaku pada ketika dahulu. Masalah pekerja sering dilihat
sebagai seorang yang tidak produktif dalam pekerjaan dan tidak mempunyai
inovasi dalam membuat kerja. Sistem kerajaan juga lembab dalam mentadbir dan
seterusnya tiada hubungan antara pekerja. Pengurus juga tidak mempunyai kuasa
dalam membuat keputusan. Setelah berlakunya perubahan kepada sistem Pentadbiran
Awam Baru ini pengurus di dalam sektor awam dilihat mempunyai sedikit
kelonggaran dalam membuat keputusan dan mampu mempercepatkan lagi memberi
perkhidmatan kepada rakyat. Pentadbir diberi kuasa dalam mentadbir. Pembaharuan
yang dilakukan meliputi struktur, sistem dan pendekatan yang hendak
dilaksanakan oleh organisasi. Pembaharuan ini dibentuk kerana berpandukan
keadaan semasa yang selaras dengan matlamat pembangunan negara. Kecekapan dan
kebersanan para pengawai dan kakitangan Kerajaan dalam melaksanakan kerja
dengan mencapai piawaian kerja setimpal dengan usaha yang dilakukan.
Konsep pengurusan awam baru ini
meliputi 7 perkara iaitu pengurusan professional di sektor awam, mewujudkan
standard kerja dan ukuran tenaga kerja di sektor awam, penekanan yang lebih
besar terhadap pengendalian “output” dan “outcome”, pembahagian unit-unit kerja
di dalam sektor awam, menciptakan persainagn antara sektor awam dan sektor
swasta, mengadaptasikan gaya pengurusan di sektor perniagaan ke dalam sektor
awam dan penekanan pada disiplin dan perkhidmatan yang lebih besar dalam
menggunakan sumber tenaga kerja. Penerapan konsep pengurusan awam baru ini
telah menyebabkan terjadinya perubahan dalam pengurusan sektor awam yang
drastik dari sistem pengurusan yang kaku dan yang berasaskan birokratik dan
seterusnya menjadi model pengurusan awam yang fleksibel hasil daripada perubahan
tersebut. Penerapan konsep pengurusan awam baru dapat dipandang sebagai satu
bentuk modenisasi atau reformasi pengurusan dan pentadbiran awam. Perubahan
tersebut juga telah mengubah peranan pemerintah terutamanya dalam hal hubungan
antara pemerintah yang lebih dikenali sebagai kerajaan dengan masyarakat.
Kesimpulannya, Pentadbiran awam baru
dilihat sebagai pembaharuan yang digunakan bagi meningkatkan kecekapan
penyampaian perkhidmatan awam oleh kerajaan.
PERKHIDMATAN
AWAM BARU.
Komuniti masyarakat dan organisasi
mempunyai satu hubungan yang rapat untuk membuat satu jalinan perkhidmatan awam
baru. Masalah yang ada ini pihak kerajaan akan berusaha untuk mengatasi masalah
penstrukturan semula dengan lebih berkesan. Kepentingan awam adalah hasil daripada
perbincangan mengenai nilai-nilai bersama dan bukannya daripada keputusan
seseorang secara bersendirian. Penjawat awam tidak hanya bertindak balas dengan
pelanggan tetapi lebih memberi tumpuan kepada membina hubungan dan kerjasama
dengan rakyat.
Pelanggan
dianggap sebagai seorang yang berurusniaga dengan kerajaan dan dalam pada masa
yang sama pelanggan dikehendaki mematuhi undang-undang yang telah ditetapkan
oleh kerajaan. Infrastruktur seperti air, jalanraya, dan pelabuhan merupakan
sebahagian tanggungjawab yang besar kerajaan menyediakan kepada rakyat di dalam
negara. Salah satu usaha untuk meningkatkan kualiti perkhidmatan bermula dengan
memastikan membezakan di antara pelanggan dan rakyat ( Schimidt and Strickland
1998 ). Kerajaan membaiki perkhidmatan
awam baru ini dengan mengukur sejauh mana perkhidmatan kerajaan dapat dicapai
dan disediakan kepada masyarakat. Perkhidmatan yang memenuhi standard seperti
ketepatan masa dan boleh dipercayai ini memberi kelebihan kepada rakyat untuk
disampaikan secara adil. Rakyat mempunyai peluang dalam perkhidmatan yang
mereka terima dengan kualiti perkhidmatan yang disediakan oleh pikah kerajaan.
Tambahan lagi, masyarakat boleh mengadu dan memberi komen kepada pihak kerajaan
tentang kualiti perkhidmatan yang kurang memuaskan terhadap mereka yang
menerima perhidmatan tersebut. Ahli-ahli teori telah mengenal pasti 5 faktor
utama iaitu akses, pilihan, maklumat, keadilan dan perwakilan. Walaupun faktor
ini asalnya berhubung dengan barangan dan perkhidmatan, masyarakat mempunyai
beberapa cara rungutan dan aduan untuk membuat penyelesaian. Kerajaan perlu
menyedari bahawa perkhidmatan awam menjadi perhatian penuh terhadap permintaan
pelanggan. Perkhidmatan yang berkualiti adalah langkah pertama ke arah
meluaskan usaha kerajaan untuk memperbaiki kualiti dari semasa ke semasa.
Penjawat awam mempunyai peranan yang
penting dalam membantu rakyat untuk menyuarakan kepentingan awam dan berkongsi
nilai serta membimbing rakyat dalam membuat keputusan dalam pentadbiran awam.
Rakyat boleh bersuara untuk menyatakan tidak puas hati yang diterima dalam
setiap peringkat tadbir urus dalam negara kerana yang mengerakkan jentera
pentadbiran kerajaan adalah dari sumber fizikal manusia yang berfikir dan
melakukan kerja untuk menguruskan sesuatu masalah bagi mengecapi kemajuan dalam
sistem pentadbiran pada masa kini. Perkhidmatan Awam Baru ini adalah untuk
kepentingan bersama bagi menikmati kekayaan dalam negara dapat diagih bersama. Selain
itu, kerajaan perlu menunjukkan keprihatinan mereka terhadap masyarakat.
Keputusan yang dibuat hanyalah untuk memberi pendedahan kepada semua rakyat
akan bersetuju apabila sesuatu dasar digubal dalam perbincangan. Hal ini sangat
sesuai dilaksanakan bagi negara yang mengamalkan sistem pemerintahan secara
Demokratik seperti Malaysia ini.
Kesimpulannya,
Kerajaan perlu menyediakan langkah yang strategik dalam memberi perkhidmatan
yang lebih baik kepada pelanggan. Setiap perkhidmatan yang diberikan perlu ada
latihan kepada pekerja. Tadbir urus yang seragam dapat memberi perkhidmatan
yang lancar supaya setanding dengan perkhidmatan dengan negara maju.
KESIMPULAN
Pentadbiran
awam dilihat sebagai kunci sistem yang lebih besar dalam sesuatu pengurusan.
Rakyat adalah didasarkan kepada sifat yang jujur dan bertanggungjawab dalam
membuat sesuatu pekerjaan. Untuk melakukan sesuatu pekerjaan pekerja harus
diberi peluang untuk melaksanakan kerja dengan sifat yang terbuka agar sesuatu
masalah dapat dilaksanakan dengan lebih cepat kerana sifat semulajadi manusia
yang mempunyai perasaan dan tingkahlaku sebagai seorang pengurus. Oleh itu,
Kerajaan perlu memahami rakyat dan pekerjanya bagi mendapatkan satu sistem
organisasi yang berjalan dengan lancar.
RUJUKAN.
Abonyi, G. and D. M. Van Slyke (2010). Governing
on the Edges: Globalization of
Production
and the Challenge to Public Administration in the Twenty-First Century. Public Administration Review.
Special Issue on the Future of Public Administration in 2020. vol. 70, S1, ms
33-45.
David H. Rosenbloom (1997) Public Administration : Traditional Managerial
Approach to Public Administration:
Organizational Structure. S4, ms 18.
David H. Rosenbloom (1997) Public Administration : The New Public
Management (NPM), Organization Structure ms 24.
Janet V. Denhart and Robert B.Denhart: The New
Public Servise Expended Edition Service,
M.E.Sharpe Armonk, New York, London, England,
2007. New Public
Service and Quality Servise For
Citizen. ms 60.
Phang Siew Nooi. Introduction to Public
Administration: Characteristics Of (Old) Public
Administration. ms 12.
Comments
Post a Comment