PENGHARGAAN
Assalamualaikum, syukur Alhamdulillah
saya ucapkan dan ribuan terima kasih kepada semua pihak yang telah membantu
saya dalam mengumpulkan malkumat hingga terhasilnya kerja kursus saya ini
mengenai campuran pemasaran bagi Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. Ucapan
terima kasih ditujukan khususnya kepada pihak sekolah iaitu Pengetua SMK Padang
Saujana, Dr. Azman bin Uzir dan setinggi-tinggi penghargaan kepada Puan Marzian
Binti Mat Jidin iaitu cikgu Pengajian Perniagaan saya yang telah banyak memberi
panduan, nasihat dan bimbingan serta tunjuk ajar sepanjang proses menyiapkan
kerja kursus ini. Ucapan ribuan terima kasih juga ditujukan kepada ibu
tersayang kerana telah memberi banyak perhatian dan semangat kepada saya bagi
menyempurnakan kajian ini. Akhir sekali, terima kasih juga diucapkan kepada
rakan-rakan seperjuangan yang telah memberi kerjasama serta sumbangan yang
ikhlas dihulurkan semasa kajian ini dijalankan.
ABSTRAK
CAMPURAN PEMASARAN SYARIKAT UMW
TOYOTA MOTOR SDN. BHD.
Kajian
ini dijalankan ke atas Syarikat UMW Toyota Motor. Tujuan kajian ini dijalankan
adalah untuk mengenalpasti campuran produk berdasarkan klasifikasi produk, atribut
produk dan lini produk yang merangkumi kedalaman dan kelebaran produk. Selain
itu, mengenal pasti pendekatan penentuan harga secara umum berasaskan persaingan
dan berdasarkan tanggapan pembeli serta mengenal pasti
campuran promosi merangkumi pengiklanan, promosi jualan dan perhubungan awam. Antara kaedah kajian yang digunakan
adalah melalui sumber primer, pengkaji telah memerhati pengiklanan yang
ditayangkan di saluran televisyen mengenai produk Toyota manakala melalui
sumber sekunder pula daripada laman sesawang iaitu www.toyota.com.my, pembacaan rujukan dan keratan
akhbar seperti Berita Harian, Kosmo dan Utusan Malaysia.. Antara buku yang
digunakan ialah buku Pengajian Perniagaan Penggal Satu terbitan Oxford Fajar
dikarang oleh Mokhtar Pet, Buku Pengajian Perniagaan STPM Penggal Satu terbitan
Sap Publications dikarang oleh Cg Azly, Buku Pengurusan Perniagaan Jilid 1 yang
diterbitkan oleh Sabri Hj. Hussin dan daripada Zahari bin Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1
Edisi ketiga.
Pengkaji mengkaji bahawa Syarikat Toyota Sdn. Bhd mempunyai potensi yang besar
untuk berkembang kerana mempunyai banyak cawangan di seluruh negara untuk
mempromosikan keluaran kereta kepada pengguna. Secara rumusannya, pengkaji dapat
mempelajari tentang kepentingan produk Toyota kepada masyarakat. Pengkaji
mencadangkan agar Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd perlu membina produk yang
mesra alam bagi mengelakkan pencemaran yang berterusan terhadap alam sekitar. Pengkaji
berharap agar syarikat ini dapat memfokuskan dalam penyelidikan dan pembangunan
bagi mempelbagaikan produk dari segi saiz kereta kepada keperluan pengguna di
Malaysia yang mempunyai ramai bilangan ahli keluarga dan seterusnya perlu
menambah produk eksesori tambahan seperti televisyen mini yang direka khas bagi
penumpang di belakang untuk mengelakkan kebosanan apabila perjalanan jarak
jauh.
1.0
PENGENALAN
Campuran pemasaran
merupakan kombinasi pemboleh ubah pemasaran yang terdiri daripada produk,
harga, pengedaran, dan promosi yang boleh dikawal oleh pemasar untuk digunakan
sebagai alat dalam perancangan taktikal pemasaran. Konsep campuran pemasaran
merupakan intipati kepada subjek yang ingin dibincangkan yang meliputi produk,
harga, promosi dan pengedaran. Segala elemen di dalam campuran pemasaran akan
diketengahkan dalam syarikat Toyota Motor Corporation. Pengkaji akan dapat
mengkaji dengan lebih mendalam tentang campuran promosi yang digunakan oleh
syarikat tersebut bagi memperkenalkan produk mereka kepada pelanggan tentang
produk yang dihasilkan oleh syarikat tersebut.
Sumber
: Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian
Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd
ditubuhkan di Malaysia pada Januari 1982 dan menubuhkan Ibu Pejabatnya di No.2,
Persiaran Raja Muda, Selangor. Toyota Motor Corporation (TMC)
(dalam bahasa
Jepun: トヨタ自動車株式会社) adalah sebuah pengeluar kenderaan
antarabangsa dari Jepun yang diasaskan oleh Kiichiri Toyoda pada
tahun 1937. Toyota Motor Corporation adalah salah satu pengeluar kereta
terbesar di dunia dan terkenal dengan kualiti yang tinggi dan kereta
kepercayaan penuh daripada pelanggan. Toyota menghasilkan kira-kira 7,500,000
kereta setiap tahun di seluruh dunia dan telah berjaya menebusi 170 pasaran di
dunia. Pada tahun 2000 Syarikat Toyota Motor Corporation telah mencapai
jumlah pemasangan kenderaan sebanyak 500,000 unit. Syarikat ini membuka
cawangan Parts Distribution Centre di Shah Alam, Selangor. Kemudian memindahkan
ibu pejabatnya ke Shah Alam. UMWT mencapai sebanyak 100,000 unit jualan kenderaan
Toyota Vios di Malaysia pada tahun 2008. Pada tahun berikutnya pula UMWT
memperkenalkan Toyota Prius, iaitu kenderaan hybrid pertama dari Toyota di
Malaysia . Selain itu, ia mengekalkan kedudukan pertama dalam JD Power Survey
untuk CSI. UMWT mencapai 1,000,000 Total Unit Servived (TUS) untuk kenderaan
Toyota di Malaysia. Pada tahun 2010 UMWT
meluaskan Parts Distribution Centre di Shah Alam, Selangor dan membuka Bilik
Pameran Lexus yang pertama di Mutiara Damansara, Kuala Lumpur dan di Pulau Pinang.
UMWT mencapai 1,000,000 unit pemasangan kenderaan. Lexus Malaysia memperkenalkan
kenderaan hybrid mewah peringkat pertama Lexus 200h dan meluaskan rangkaiannya
di Johor dan seterusnya memulakan pemasangan Camry generasi ketujuh. Akhir
sekali, Syarikat Toyota dapat mengekalkan kedudukan pertama dalam JD Power
Survey untuk SSI pada tahun 2013.
Sumber
: http://www.toyota.com.my/corporate-info/press-release/corporate-news/umw-toyota-motor-celebrates-30th-anniversary-of-automotive-excellence-in-malaysia.html.
Syarikat UMW Toyota Motor
Sdn Bhd mengeluarkan produk berasaskan produk fizikal kepada pengguna. Antara
produk yang dikeluarkan oleh Syarikat UMW Toyota Motor ialah pelbagai
jenis kenderaan yang telah dilancarkan antaranya ialah Corolla (1966), Toyota
2000GT, Miniace (1967), Lexus (1989), dan Prius (1997) sebagai
kereta hybrid yang pertama di dunia.
Berdasarkan campuran
pemasaran, produk merupakan barangan atau perkhidmatan yang hendak dijual
kepada pasaran sasar. Ianya mesti sesuai dengan keadaan atau kehendak pasaran sedia
diterima dalam pasaran. Oleh itu, pengkaji dapat menyenaraikan jenis-jenis
produk yang dikeluarkan oleh Syarikat Toyota. Harga pula didefinisikan sebagai
nilai pertukaran barangan atau perkhidmatan dengan apa yang diperlukan dalam
pasaran. Pengkaji dapat mengkaji penetapan harga yang ditawarkan kepada
pelanggan. Seterusnya, promosi ialah cara organisasi atau syarikat
berkomunikasi dengan audien atau pelanggan mereka. Pengkaji mendapati kaedah promosi
dapat disimpulkan sebagai penggalakan sesuatu produk yang dihasilkan UMW
Syarikat Toyota yang dikeluarkan mendapat permintaan yang tinggi daripada
pelanggan dan seterusyan mendapat keuntungan yang tinggi. Akhir sekali,
pengedaran ialah satu proses memindahkan barangan dari pusat pengedaran
(pengeluar) kepada pengguna di lokasi dan masa yang dikehendaki oleh mereka.
Sumber
: Buku Pengurusan Perniagaan Jilid 1 yang diterbitkan oleh Sabri Hj. Hussin.
2.0 OBJEKTIF KAJIAN
Kajian ini dijalankan untuk mencapai tiga objektif
utama berkaitan campuran pemasaran yang diamalkan oleh Syarikat Toyota Motor
Sdn Bhd.
Objektif tersebut ialah :
i) Mengenal pasti campuran produk berdasarkan klasifikasi
produk, atribut produk dan lini produk.
ii) Mengenal
pasti faktor penetapan harga iaitu meliputi persaingan dan berdasarkan
tanggapan pembeli.
iii) Mengenal pasti campuran promosi
merangkumi pengiklanan, promosi jualan dan perhubungan awam.
3.0 LATAR BELAKANG
Toyota Motor Corporation (TMC) adalah sebuah perusahaan
multinasional di Jepun yang diasaskan oleh Kiichiri
Toyoda pada tahun 1937. Beliau dikenali sebagai “King of Japanese” kerana pada
tahun 1950 beliau mengalami masalah kewangan tetapi juga berupaya menghasilkan
keluaran kenderaan yang pertama pada masa itu berasaskan kenderaan perang dan
telah mendapat galakan daripada negara Jepun untuk memajukan industri Automobil
tersebut.
Toyota Motor Corporation adalah salah satu
pengeluar kereta terbesar di dunia dan terkenal dengan kualiti yang tinggi dan
kereta kepercayaan penuh daripada pelanggan. Toyota menghasilkan kira-kira
7,500,000 kereta setiap tahun di seluruh dunia dan telah berjaya menebusi 170
pasaran di dunia. Pada tahun 2000 Syarikat Toyota Motor
Corporation telah mencapai jumlah pemasangan kenderaan sebanyak 500,000 unit.
Syarikat Toyota Motor Corporation mempunyai sebanyak 51 cawangan di dunia
termasuk di Malaysia. Keluaran model kenderaan Toyota telah lama mendapat
sambutan hangat sejak 78 tahun dahulu lagi kerana kualiti dan reka bentuk
produknya yang menarik dari mana-mana pengeluar jenama kereta yang lain.
Sumber : Zuraidah Omar, Turning Point: The UMW Story, Umw Holdings Berhad.
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd
telah ditubuhkan di Malaysia pada Januari 1982 dan menubuhkan Ibu Pejabatnya di
No.2, Persiaran Raja Muda, Selangor. Selain itu, Syarikat UMW Toyota
Motor Sdn. Bhd telah meluaskan cawangannya iaitu Parts Distribution Centre di
Shah Alam, Selangor dan membuka Bilik Pameran Lexus yang pertama di Mutiara
Damansara, Kuala Lumpur dan di Pulau Pinang. Syarikat Toyota merupakan
pengeluar kereta yang terbesar di dunia dan merupakan syarikat automobil yang
paling berjaya di dalam dunia ini. Selain itu, Syarikat ini mempunyai pekerja
seramai 3054 untuk menghasilkan keluaran kereta dengan lebih cekap dan
menghasilkan keluaran kereta yang berkualiti. Antara produk yang mendapat
sambutan di Malaysia ialah Model Toyota Camry, Toyota Innova dan model Toyota
Vios.
Berdasarkan campuran pemasaran,
pengkaji dapat menyenaraikan model produk yang dikeluarkan oleh Syarikat UMW
Toyota Motor Sdn Bhd seperti Toyota Vios, Toyota Corolla Altis, Toyota Avanza,
Toyota Innova, Toyota Camry, Toyota Previa, Toyota Alphard, Toyota Hilux, dan
Toyota Fortuner. Model keluaran Toyota mendapat tempat di mata pengguna selain
pengeluarannya yang memenuhi spesifikasi pengeluaran produk yang tahan lasak
dan selamat digunakan pada masa yang lama dengan menggunakan teknologi yang
canggih. Selain itu, pengkaji dapat mengkaji tentang penetapan harga
berdasarkan persaingan yang ditawarkan bagi setiap produk. Keluaran kereta
Toyota terpaksa bersaing dari segi harga dengan kereta keluaran tempatan iaitu
Proton khususnya di Malaysia. Selain itu pengkaji juga dapat mengkaji penetapan
harga berdasarkan tanggapan pembeli. Pembeli beranggapan bahawa kereta yang
diimport adalah lebih baik dari segi kualiti dan reka bentuk yang lebih
menarik. Dari aspek keselamatan pula, kereta import lebih selamat kerana
mempunyai ciri khusus seperti beg udara dan tali pinggang keselamatan kepada
pengguna. Sistem penggera juga dilengkapi bagi mengurangkan kadar kecurian
kereta yang berlaku. Pengkaji juga dapat mengkaji tentang campuran promosi seperti
pengiklanan, promosi jualan dan perhubungan awam yang digunakan oleh syarikat
tersebut bagi memperkenalkan produk mereka kepada pengguna.
Pengkaji memilih Syarikat UMW Toyota Motor kerana
syarikat ini berjaya mendahului pasaran daripada syarikat pengeluaran kereta
yang lain seperti General Motor (GM), Alfa, Benz, dan juga BMW. Syarikat Toyota
juga diiktiraf sebagai pembuat kenderaan terbesar dengan rekod jualan hampir 10
juta kenderaan pada tahun 2007 dan 2008. Produk Hybrid terbaik mereka iaitu
kereta jenama Toyota Prius telah dihasilkan. Sehingga hari ini, Prius merupakan
sebuah kereta hybrid paling berjaya di dunia. Ia juga menjadi penanda aras
terhadap mana-mana kenderaan komersial hybrid yang ada di pasaran. Pengkaji mengharapkan agar
kajian ini menjadi panduan kepada masyarakat umum terutamanya rakyat Malaysia
mengenai keluaran model produk Toyota di Malaysia, harga yang ditawarkan kepada
pelanggan dan seterusnya kaedah yang digunakan oleh syarikat Toyota untuk
mempromosikan keluaran model kereta kepada pengguna. Kajian ini dibuat untuk
memberi gambaran kepada masyarakat tentang tajuk yang dikaji iaitu campuran
pemasaran yang dilaksanakan oleh Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd dengan lebih
terperinci.
4.0 KAEDAH KAJIAN
Kaedah
kajian adalah perkara yang amat penting untuk mendapatkan maklumat mengenai syarikat
perniagaan yang dikaji. Kaedah kajian terbahagi kepada dua iaitu data primer
dan data sekunder.
4.1 Data Primer
4.1.1 Pemerhatian
Pemerhatian merupakan teknik yang berkesan untuk digunakan dalam
pengumpulan data. Pemerhatian mempunyai dua jenis iaitu pemerhatian kualitatif
dan pemerhatian kuantitatif. Pengkaji menggunakan kaedah pemerhatian kualitatif
bagi mendapatkan maklumat tentang syarikat Toyota. Pada 24 September 2015 iaitu
bersamaan dengan hari Khamis pada jam 1.30 petang, pengkaji telah melihat iklan
yang ditayangkan di Astro Prima saluran 105. Pengkaji telah mencatat masa, hari,
tarikh dan saluran televisyen untuk dijadikan bukti sesuatu maklumat
yang diperoleh bagi rekaan kereta terbaharu yang dihasilkan serta kaedah
pengiklanan melalui televisyen yang dibuat oleh syarikat UMW Toyota Motor Sdn
Bhd.
4.2 Data Sekunder
4.2.1 Analisis
Dokumen
Laman Sesawang
Pengkaji juga mendapatkan maklumat
melalui internet iaitu laman sesawang www.Toyota.com.my.
Laman web ini amat penting bagi pengkaji mendapatkan maklumat rasmi mengenai
latar belakang syarikat, sejarah penubuhan syarikat, jenis produk yang
dikeluarkan dan bentuk promosi yang digunakan. Pengkaji telah membuat rujukan melalui internet mengenai aktiviti
campuran pemasaran yang telah dilaksanakan oleh syarikat UMW Toyota Motor Sdn
Bhd dan seterusya mengkaji pencapaian syarikat ini dengan lebih mendalam.
4.2.2
Pembacaan Rujukan
Buku
Pengkaji
telah merujuk beberapa buah buku sebagai sumber maklumat dalam kajian ini. Buku
yang digunakan ialah buku Pengajian Perniagaan Penggal Satu terbitan Oxford
Fajar edisi kedua yang dikarang oleh Mokhtar Pet serta buku Pengajian
Perniagaan STPM Penggal Satu terbitan Sap Publications, dikarang oleh Cg Azly, Buku
Pengurusan Perniagaan Jilid 1 yang diterbitkan oleh Sabri Hj. Hussin dan daripada Zahari bin
Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1 Edisi ketiga.
Pengkaji menggunakan buku tersebut untuk mendapatkan konsep campuran pemasaran
dan definisi bagi produk, harga, pengedaran, dan promosi menggunakan buku
rujukan tersebut.
Keratan Akhbar
Pengkaji telah mendapatkan maklumat tambahan daripada pembacaan
rujukan di dalam keratan akhbar Sinar Harian pada 18 September 2015, di halaman
5 bersamaan pada hari Jumaat. Kaedah ini digunakan demi memastikan sumber yang
diperoleh oleh pengkaji adalah tepat dan boleh dipercayai bagi menyelidik
produk yang dikeluarkan. Melalui sumber ini pengkaji dapat melihat produk
baharu Toyota yang dihasilkan, pembuatan produk, ciri-ciri yang ditawarkan
kepada pengguna dan dapat melihat promosi kepada pengguna di Malaysia yang
ditawarkan daripada Syarikat Toyota.
5.0 DAPATAN KAJIAN DAN PERBINCANGAN
5.1 CAMPURAN PEMASARAN
Campuran pemasaran
merupakan kombinasi pemboleh ubah pemasaran yang terdiri daripada produk,
harga, pengedaran dan promosi yang boleh dikawal oleh pemasar untuk digunakan
sebagai alat dalam perancangan taktikal pemasaran. Campuran pemasaran merujuk
kepada empat pemboleh ubah yang dikenali sebagai “4Ps”, iaitu produk,
pengedaran, penetapan harga, dan promosi (product,
price, place, promotion.). Melalui pasaran sedia ada, pemasar akan
menggunakan campuran pemasaran akan menggunakan campuran pemasaran untuk
mengenal pasti sasaran yang boleh membantu organisasi mengekalkan kedudukannya
dalam pasaran dan seterusnya menguasai seluruh pasaran.
Sumber
:
Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar
Sdn. Bhd.
5.1.2 PRODUK
Menurut Kotler et al (2012) produk merupakan sebarang
tawaran yang boleh memuaskan keperluan dan kehendak pengguna. Produk juga wujud
dalam bentuk barang fizikal, perkhidmatan, idea, informasi, orang, organisasi,
dan tempat. Pengkaji akan mengenalpasti campuran pemasaran yang dijalankan oleh
Toyota berdasarkan klasifikasi produk, penjenamaan serta lini produk.
5.1.3. KLASIFIKASI PRODUK
Klasifikasi produk merupakan pembahagian
produk mengikut jenis produk tersebut. Terdapat dua jenis produk dalam pasaran
iaitu produk pengguna dan produk perindustrian. Menurut Kotler et al (2012)
produk pengguna ialah barangan yang dibeli oleh pengguna untuk kegunaan
peribadi atau keluarga. Produk pengguna boleh diklasifikasikan kepada barangan
mudah beli, barangan beli-belah, barangan istimewa, dan barangan tidak dicari.
Produk perindustrian pula merupakan produk yang dibeli untuk diproses atau
digunakan bagi menjalankan perniagaan.
Sumber
: Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian
Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
5.1.3.1 PRODUK PENGGUNA
Produk pengguna ialah produk yang dibeli oleh
pengguna untuk kegunaan perseorangan (Kotler et al). Produk pengguna boleh
dikelaskan mengikut tabiat beli-belah pengguna, iaitu produk mudah beli, produk
beli-belah, produk istimewa, dan produk tidak dicari. Kesemua kategori barangan
ini mempunyai aras permintaan yang berbeza dan melibatkan penggunaan strategi
pemasaran yang berbeza. Bagi produk yang dikeluarkan oleh Syarikat Toyota hanya
melibatkan produk beli-belah dan produk istimewa.
Sumber
: Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian
Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Produk beli-belah ialah produk yang
tidak kerap dibeli dan pengguna biasanya mengambil masa yang lama untuk
memperoleh maklumat serta membuat perbandingan sebelum membeli produk tersebut
(Kotler et al). Perbandingan akan dibuat dari segi harga, kualiti, jenama,
kesesuaian, dan gaya. Contoh produk beli-belah yang dikeluarkan oleh syarikat
Toyota seperti model Toyota Corrola, Toyota Camry, dan Toyota Prius. Produk yang dihasilkan oleh syarikat Toyota dipenuhi dengan ciri-ciri
tambahan yang menarik seperti penambahan warna kereta, seperti warna hitam, putih,
dan biru yang menjadi pilihan bagi model Toyota Prius. Selain itu, ia juga
dilengkapi oleh sistem brek ABS yang dapat mengawal komposisi kereta dengan
lebih baik apabila pengguna melakukan brek secara mengejut di jalan raya. Ciri-ciri
keselamatan yang khas seperti sistem brek ABS dapat membantu pengurangan kadar
kematian apabila berlaku kemalangan. Seterusnya Model Toyota Prius menggunakan
enjin yang mesra alam iaitu penggabungan bahan petroleum dan bateri yang dapat
di cas semula dan seterusnya dapat mengurangkan pencemaran kepada alam sekitar.
Teknologi enjin Prius menjadi penanda aras terhadap model-model hybrid di
pasaran. Sesebuah kenderaan kereta Toyota akan diubahsuai atau direkabentuk
mengikut keadaan sistem jalan di sesebuah negara.
Produk istimewa ialah barangan yang amat
dikehendaki dan digemari pengguna, terutamanya daripada aspek gaya, jenama dan
jenis. Barangan ini mempunyai nilai sentimental dan klasik menyebabkan ia sukar
dicari, sangat mahal dan sukar dihasilkan. Antara penghasilan produk istimewa
yang dihasilkan oleh Syarikat Toyota ialah kereta antik iaitu kereta Toyota
2000GT yang paling mahal dalam sejarah dan dikategorikan sebagai Kereta Asia
yang paling mahal pernah dihasilkan. Harga kereta ini adalah berharga US$1.200,000
juta pada setiap unit. Namun dengan harga yang demikian kereta ini masih laku
di pasaran Eropah iaitu di negara Kanada. Kereta ini hanya mempunyai 351 unit
yang pernah dihasilkan dan hanya 64 buah unit yang dikeluarkan mempunyai pemegang
stering di sebelah kiri untuk dipasarkan di Negara Texas. Kereta Toyota 2000GT
menggunakan mesin dua liter dengan teknologi dual overhead cam yang
menghasilkan daya maksima 150hp dengan tranmisi 5 MT. Kelajuannya juga boleh
mencecah 217km/jam. Kereta ini juga adalah kereta buatan Jepun yang pertama di
dalam dunia yang direka bentuk sebagai kereta Sport.
Sumber : www.tempo.com
5.1.4 ATRIBUT PRODUK
Merupakan ciri-ciri atau sifat-sifat yang terdapat pada
sesutu produk yang boleh membezakannya daripada produk yang lain meliputi
jenama, pembungkusan, label, jaminan dan produk tambahan.
Sumber
: Zahari bin
Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1 Edisi Edtiga.
5.1.4.1 KUALITI PRODUK
Kualiti atau mutu produk merujuk kepada ciri-ciri
barangan atau perkhidmatan yang boleh memberi kepuasan kepada keperluan
pengguna dan merupakan keupayaan
sesuatu produk untuk menjalankan fungsinya dan berdaya saing dalam pasaran
sasaran. Sumber daripada Zahari bin Mahamad, 2015,
Pengajian Perniagaan STPM penggal 1 Edisi
ketiga. Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd
merupakan pengeluar kereta Toyota yang amat menekankan aspek kualiti dari segi
tahan lasak dan ketahanan kereta keluarannya. Model kereta keluaran Toyota
mempunyai kelebihan dari aspek kefungsian, ketahanan, serta boleh beroperasi di
dalam baik pulih yang disediakan oleh Syarikat Toyota. Kereta keluaran model Toyota
Fortuner mempunyai ketahanan yang boleh masuk ke dalam kawasan yang berbukit
dan mempunyai sistem pacuan empat roda yang selesa bagi pengguna yang
menggunakannya. Kualiti model kereta Toyota sememangnya diiktiraf oleh JD Power
Survey yang mempunyai kualiti produk yang lebih baik daripada model keluaran
kereta jenama lain.
5.1.4.2 CIRI PRODUK
Merupakan strategi persaingan yang boleh meningkatkan
daya saing sesuatu produk dalam pasaran sasaran. Pengeluar yang mampu
memperkenalkan ciri produk yang baharu dan unik boleh membezakan produknya
daripada produk pesaing yang lain. Sumber daripada Zahari bin Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1
Edisi Ketiga. Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd
telah mengeluarkan kereta Toyota Camry yang terbaharu pada tahun 2015 yang
mempunyai ciri produk yang berlainan dengan pengeluar kereta yang lain. Kereta
Toyota Camry ini dilengkapi dengan sistem hybrid dan mempunyai enjin yang berkuasa
besar iaitu 2.5 Litre dengan HYBRID IL4, 16- Valve, DOHC. Selain itu ciri yang
dipasang oleh Syarikat Toyota ialah sistem tranmisi yang menggunakan
CVT(Continious Variable Tramnmission). Sistem 2 DIN untuk Audio-Video NAVI
(DVD, CD, MP3,WMA) 6 inchi touchscreen dilengkapi dengan bluetooth. New premium
JBL Green Edge, headlamp Projector menggunakan LED. AC mobil 3 Zone, Rear Seat
Controler, Rear Seat Relaxation System, Parking Camera, Stering Switch Control
dan GOA Body. Kesemua ciri tersebut adalah rekaan yang terbaharu yang
mengalahkan mana-mana pengeluar kereta yang lain. Selain itu, Toyota juga telah
melancarkan keluaran kereta Toyota yang mampu digerakkan tanpa pemandu di jalan
raya selain keluaran kereta hybrid yang pertama di dunia.
Sumber : www.newmalaysianpost.com.
5.1.4.3 REKA BENTUK PRODUK
Reka bentuk produk meliputi gaya produk secara luaran
dan fungsi atau kegunaan produk. Reka bentuk yang baik boleh menarik minat
pengguna, mengurangkan kos pengeluaran dan meningkatkan daya saing produk dalam
pasaran sasaran. Sumber daripada Zahari bin
Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1 Edisi Ketiga. Syarikat UMW
Toyota Motor mempunyai reka bentuk menarik yang dapat meningkatkan prestij dan
status pengguna. Selain itu, reka bentuk kereta Toyota juga lebih menarik kerana
mempunyai pelbagai reka bentuk seperti kereta pacuan empat roda bagi kegunaan
lasak, kereta yang berbentuk SUV bagi kegunaan seisi keluarga dan ada juga yang
berbentuk sederhana kecil yang sesuai bagi pengguna di rantau Asia dan setiap
model kereta yang dihasilkan mempunyai lambang Toyota dan mempunyai nama
gelaran yang tersendiri antaranya ialah Toyota Vios, Toyota Altis, Toyota Fortuner
dan Toyota Avanza yang dapat memberi kelainan kepada pengguna apabila
menggunakan kereta model Toyota.
Sumber
: www.Toyota.com.my.
5.1.5 LINI PRODUK
Lini produk merupakan
barisan produk yang ditawarkan oleh organisasi yang mempunyai ciri yang serupa.
Lini produk juga merupakan strategi pemasaran untuk menjual beberapa jenis
produk. Satu lini produk terdiri daripada beberapa produk dengan pelbagai jenis
ukuran, warna, kualiti atau harga.
Sumber
: Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian
Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Berdasarkan kajian ini,
pengkaji akan menyenaraikan kelebaran lini produk dan kedalaman produk ke atas
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd. Kelebaran lini produk merupakan
bilangan produk yang dipasarkan kepada pengguna dalam sesuatu pasaran. Sumber
diperoleh daripada Mokhtar Pet, 2015. Teks
STPM Pengajian Penggal 1 Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Pengkaji mengambil contoh pengeluaran Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd yang
mengeluarkan kereta jenama Toyota Vios, Toyota Corolla Altis, Toyota Avanza,
Toyota Innova, Toyota Camry, Toyota Previa, Toyota Alphard, Toyota Hilux, dan
Toyota Fortuner.
Kedalaman lini
produk pula merupakan bilangan item produk yang dihasilkan dan bilangan versi
yang ditawarkan oleh setiap produk tersebut. Sumber diperoleh daripada Mokhtar
Pet, 2015. Teks STPM Pengajian Penggal 1
Edisi Kedua, Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd. Antara contoh kedalaman lini
produk yang dihasilkan oleh Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd ialah keluaran
model Toyota Alphard iaitu Toyota Alphard 2.4g (AT) dan Toyota Alphard 3.5G
(AT).
Sumber
: www.Toyota.com.my.
Rajah 3.
Antara
Kelebaran Produk Toyota.
Kedalaman
Produk Model Toyota Alphard.
5.2 PENETAPAN HARGA
Perletakan harga ialah proses menentukan apa
yang bakal organisasi terima sebagai balasan kepada faedah yang dinikmati oleh
pengguna kerana penggunaan atau pemilikan sesuatu produk. Harga pula secara
mudah dapat ditakrif sebagai nilai dalam bentuk wang yang dikenakan ke atas
produk yang ditawarkan oleh pemasar (Kotler et al). Harga ditentukan setelah produk tersedia
untuk dipasarkan. Secara umumnya, perletakan harga dibuat untuk mencapai
keuntungan maksimum. Antara faktor-faktor yang mempengaruhi penetapan harga produk
Toyota ialah persaingan dan tanggapan pembeli.
5.2.1
PENENTUAN HARGA SECARA
UMUM BERDASARKAN PERSAINGAN.
Harga
ditentukan berdasarkan harga yang ditawarkan oleh pesaing. Persaingan kos dan
harga produk yang dikenakan oleh pesaing juga mempengaruhi penetapan harga.
Pengeluar perlu membandingkan harga dengan kualiti produk pesaing. Jika kualiti
produk pesaing adalah lebih tinggi, maka harga yang ditawarkan harus lebih
rendah daripada harga pesaing. Contoh pesaing bagi Syarikat Toyota adalah Syarikat
Proton. Syarikat Toyota telah mengeluarkan model kereta Vios 1.5 TRD Sportivo
(AT), manakala syarikat Proton telah mengeluarkan model Inspira 2.0 premium
(AT). Harga kereta Vios 1.5 TRD Sportivo (AT) yang ditawarkan adalah lebih
mahal berbanding Inspira 2.0 Premium (AT). Harga kereta Vios 1.5 TRD Sportivo
adalah RM 93,200,00 lebih mahal daripada harga kereta Inspira iaitu RM
92,062.65. Syarikat Toyota wajar meletakkan harga yang mahal sedikit berbanding
Syarikat Proton kerana mempunyai kelebihan dari segi aspek keselamatan. Hal ini
dapat dibuktikan dengan keluaran kereta Toyota Vios mempunyai Auto rain sensor,
Front Fog Light, dan Tinted Film berbanding kereta Proton Inspira 2.0 premium
yang tiada dari aspek keselamatan tersebut.
Sumber : www.CarBase.my.
Rajah 4.
Toyota
Vios 1.5 TRD Sportivo. Model Proton Inspira 2.0 Premium.
5.2.2 PENENTUAN HARGA SECARA UMUM
BERDASARKAN TANGGAPAN PEMBELI.
Harga ditentukan berdasarkan tanggapan pembeli
tentang nilai produk tanpa mengambil kira kos pengeluaran. Contoh produk yang
dihasilkan oleh syarikat Toyota ialah keluaran model Toyota Hiace High Roof WV
2.5 (D). Kereta ini hanya dipasangkan di syarikat induk Toyota iaitu di Jepun
kerana pemasangannya yang rumit serta memerlukan tenaga pakar yang berkemahiran
dan berpengalaman. Cawangan Toyota di Malaysia terpaksa mengimport kereta ini
dari syarikat induk untuk dipasarkan dengan harga RM 105,638 walaupun harga
sebenar adalah RM 69,320 di Negara Jepun. Kereta ini dikenakan pelbagai cukai
seperti cukai import dan duti kastam yang ditanggung oleh Syarikat UMW Toyota
Motor Sdn Bhd. Kereta ini ditujukan khas bagi pengguna kelas atasan kerana harganya
yang mahal serta teknologinya yang canggih seperti pemasangan ciri keselamatan
beg udara, kamera cermin sisi, dan enjin automatik yang memudahkan pengguna
menggunakannya di jalan raya. Pengguna di Malaysia beranggapan bahawa kereta
yang diimport mempunyai kualiti yang lebih baik dan teknologinya yang lebih
canggih. Hal ini seterusnya menyebabkan model Toyota Hiace High Roof WV 2.5 (D)
dibeli oleh pengguna di Malaysia kerana beranggapan bahawa kereta import adalah
lebih baik dari segi kualiti keselamatan dan reka bentuk yang lebih menarik.
Sumber : http;/
/ en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_Hiace
Rajah 5.
Toyota Hiace
High Roof WV 2.5 (D)
5.3 CAMPURAN PROMOSI
Promosi merujuk kepada cara yang
akan digunakan oleh pemasar untuk memberitahu, memberi penerangan, memujuk dan
mempengaruhi pengguna untuk membeli sesuatu produk. Setiap pemasar akan
berusaha untuk mengetengahkan imej produk dan menyatakan kelebihan yang ada
pada produk melalui promosi. Malah, promosi merupakan salah satu cara untuk
melariskan penjualan terus produk kepada pengguna. Pengkaji memilih campuran
promosi yang terdiri daripada pengiklanan, promosi jualan dan perhubungan awam.
Sumber : Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian Penggal 1 Edisi Kedua,
Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
5.3.1 PENGIKLANAN
Pengiklanan didefinisikan sebagai satu proses komunikasi
secara tidak langsung yang dikenakan bayaran kepada pihak pemasar. Tujuan
pengiklanan ialah memperkenalkan, menyedari, merangsang pembelian, dan
mengekalkan ingatan penguna terhadap produk yang dikeluarkan oleh pihak
pemasar. Pengiklanan mampu menyampaikan maklumat produk dengan cepat dan
mempunyai sasaran pengguna yang ramai.
Sumber : Mokhtar Pet, 2015. Teks STPM Pengajian Penggal 1 Edisi Kedua,
Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd menjalankan pengiklanan melalui laman
sesawang rasmi mereka iaitu http://www.toyota-global.com/company/history_of_toyota. Kaedah ini digunakan
bagi memperkenalkan produk mereka kepada seluruh dunia tentang penghasilan
keluaran kereta tersebut. Di dalam laman rasmi tersebut Syarikat Toyota
menyatakan tentang maklumat syarikat, visi, misi dan matlamat tujuan organisasi
tersebut ditubuhkan. Selain itu, Syarikat Toyota juga menerangkan keluaran produk
mereka mengikut peredaran masa. Contohnya, pada zaman 2015 Syarikat Toyota
telah menerangkan reka bentuk keluaran kereta Camry, kaedah penghasilan, sistem
keselamatan yang digunakan contohnya brek ABS, warna yang ada di pasaran
seperti warna hitam, putih dan putih silver yang ada dipasarkan.
Syarikat Toyota juga turut menggunakan pengiklanan melalui surat khabar
Sinar Harian sebagai salah satu cara untuk memperkenalkan keluaran baru model Toyota.
Syarikat Toyota mendedahkan jualan mereka di dalam surat khabar tersebut kepada
rakyat Malaysia dengan menyatakan pameran kereta yang boleh dilihat oleh
pengunjung di Atrium, Pavilion, Kuala Lumpur pada 5 hingga 11 October. Wilayah
Utara pula bertempat di Dataran Menara Condong, Teluk Intan pada 11 hingga 13
September. Wilayah Selatan pula akan bertapak di Tanah Lapang, Bandar Utama,
Segamat pada 10 hingga 12 September dan akhir sekali wilayah timur yang akan
bertempat di Atrium, East Coast Mall, Kuantan pada 8 hingga 11 Oktober. Antara
model Toyota yang akan dipamerkan adalah Toyota Vios, Toyota Hilux , Toyota
Corolla Altis, Toyota Camry, Toyota Avanza dan Toyota Innova. Pengguna akan
mendapat peluang untuk memenangi rebat tunai yang mengagumkan dan pakej aksesori
kereta dengan nilai tambahan secara percuma.
Sumber :
Keratan Akhbar Sinar Harian pada 18 September 2015, Jumaat, halaman 5.
Syarikat Toyota turut menggunakan kaedah
pengiklanan melalui televisyen mengenai produk baharu yang dihasilkan iaitu
memperkenalkan keluaran model Toyota Camry yang menggunakan enjin hybrid. Iklan
ini bertujuan bagi memperkenalkan produk yang dihasilkan bagi pengeluaran yang
terbaharu yang memiliki ciri-ciri yang baru bagi menarik minat pengguna untuk
membeli produk tersebut. Pengiklanan dijalankan pada waktu perdana kerana ia adalah masa
yang paling sesuai untuk mengiklankan produk kerana pada masa ini hampir
kesemua golongan penonton akan berada di hadapan televisyen. Pengkaji telah melihat iklan yang ditayangkan di Astro Prima
saluran 105 pada 24 September 2015 iaitu bersamaan dengan hari Khamis pada jam
1.30 petang.
5.3.2 PROMOSI JUALAN
Promosi jualan merujuk kepada
sebarang aktiviti yang menawarkan intensif jangka pendek dan diberikan kepada
pengguna untuk mendorong mereka membeli produk. Menurut Nickles (1998:279),
promosi penjualan didefinisikan sebagai penjualan perseorangan, publisiti yang
mendorong pembelian dengan menggunakan alat-alat seperti peragaan, pameran,
demonstrasi dan sebagainya. Secara umumnya fungsi promosi jualan adalah untuk menghubungkan
pengguna dengan lebih rapat dengan barang yang dipromosikan. Antara promosi
yang dijalankan oleh Syarikat Toyota adalah potongan harga atau diskaun. Kaedah
potongan harga adalah kaedah promosi yang paling popular bagi tujuan
meningkatkan volum jualan secara mendadak. Sumber daripada Zahari bin Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM Penggal 1
Edisi ketiga. Syarikat Toyota telah menjalankan kaedah potongan
harga bagi setiap pembelian kereta keluaran Toyota pada hari raya untuk
menggalakkan pembeliannya produknya kepada seluruh penduduk di Malaysia pada
bulan September. Potongan harga yang ditawarkan kepada pelanggan ialah dapat
membuat bayaran pendahuluan dengan harga yang rendah iaitu dari RM 2000
sehingga RM 5000. Selain itu, pelanggan dibenarkan mengunjungi siri jelajah untuk
menikmati cabutan bertuah dari Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd untuk
memenangi sebuah kereta model Toyota. Potongan harga ini bertujuan untuk meningkatkan
jualan syarikat dan memperkenalkan jenama produk Toyota tersebut.
Sumber : Keratan Akhbar Sinar Harian pada 18
September 2015, Jumaat, halaman 5.
5.3.3 PERHUBUNGAN AWAM
Perhubungan awam adalah
aktiviti yang dibentuk bagi mewujudkan serta mengekalkan hubungan yang baik
antara perniagaan dengan masyarakat umum termasuklah pihak-pihak berkepentingan
seperti pelanggan, pembekal dan kerajaan. Sumber daripada Zahari bin Mahamad, 2015, Pengajian Perniagaan STPM penggal 1
Edisi ketiga.
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd telah mengembangkan program sosial dalam
bidang pendidikan sejak tertubuhnya di Malaysia pada Januari 1982.
Pemberian dalam bentuk biasiswa kepada pelajar di Institut Pengajian Tinggi
merupakan salah satu cara syarikat Toyota meningkatkan imej perniagaan di dalam
negara. Sebanyak 2700 pelajar telah menerima bantuan daripada Syarikat UMW
Toyota Motor Sdn Bhd pada tahun 2015. Kaedah ini bagi membantu pelajar tempatan
Malaysia dalam melanjutkan pelajaran hingga ke luar negara. Selain itu,
sebanyak 13 unit Toyota Vios telah disumbangkan kepada beberapa Institut
Perguruan Tinggi di Malaysia bagi memudahkan pelajar menjalankan kegiatan
praktikal. Kemudahan yang diberi akan menyunting semangat pelajar untuk belajar
dengan bersungguh-sungguh. Pemberian 13 unit Toyota Vios ini diharapkan dapat
memberi pengenalan terhadap produk yang dihasilkan dan selamat digunakan oleh
pelanggan.
Sumber : www.otopos.net/2015/09/uns.
6.0
PENUTUP
Kesimpulannya, pengkaji mendapati ketiga-tiga objektif
kajian ke atas Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd telah tercapai kerana
pengkaji telah memperoleh maklumat berkenaan tentang campuran pemasaran
Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd tersebut.
Bagi
objektif yang pertama iaitu mengenal pasti campuran produk berdasarkan klasifikasi
produk, atribut produk dan lini produk, pengkaji mendapati bahawa Syarikat UMW
Toyota Motor Sdn. Bhd telah menghasilkan pelbagai jenama Toyota kepada
pelanggan. Antara produk pengguna dalam Syarikat Toyota ialah barangan beli
belah dan barangan istimewa. Antara barangan beli belah ialah pelbagai model
kereta Toyota iaitu kereta Toyota Vios, Toyota Corolla Altis, Toyota Avanza,
Toyota Innova, Toyota Camry, Toyota Previa, Toyota Alphard, Toyota Hilux, dan
Toyota Fortuner. Bagi barangan istimewa adalah kereta model Toyota 2000GT iaitu
kereta “sportcar” yang pertama di hasilkan di dunia. Selain itu, kereta ini
adalah kereta yang lama dan merupakan kereta yang pertama dihasilkan. Ia
merupakan barangan yang bernilai dan mempunyai harga yang tinggi iaitu US$1.200,000 juta pada setiap unit.
Objektif
yang kedua pula ialah mengenal pasti faktor penetapan harga iaitu meliputi
persaingan dan berdasarkan tanggapan pembeli. Bagi penentuan harga berdasarkan
persaingan, pengkaji mendapati bahawa Syarikat Toyota menentukan harga yang
lebih tinggi daripada persaing iaitu syarikat Proton kerana mempunyai kelebihan
dari aspek keselamatan seperti Auto Rain Sensor, Front Fog Light, dan Tinted Film bagi
kereta Vios 1.5 TRD Sportivo berbanding kereta Proton Inspira 2.0 Premium. Penetapan
harga bagi tanggapan pembeli pengkaji mendapati bahawa pengguna di Malaysia beranggapan
bahawa kereta yang diimport mempunyai kualiti yang lebih baik dan teknologinya
yang lebih canggih. Hal ini seterusnya menyebabkan model Toyota Hiace High Roof
WV 2.5 (D) dibeli oleh pengguna di Malaysia.
Objektif
yang seterusnya ialah mengenal pasti campuran promosi berdasarkan pengiklanan,
promosi jualan dan perhubungan awam. Pengkaji mendapati antara kaedah promosi
yang kerap dijalankan dan mendapat sambutan daripada pengguna adalah kaedah promosi
jualan melalui potongan harga yang kerap dijalankan pada hari raya ataupun pada
hari cuti sekolah. Selain itu, Syarikat Toyota menjalankan perhubungan awam
dengan mengembangkan program sosial dalam
bidang pendidikan. Selain itu, pemberian dalam bentuk biasiswa kepada
pelajar di Institut Pengajian Tinggi dan sebanyak 2700 pelajar telah menerima
bantuan dari Syarikat UMW Toyota Motor Sdn Bhd. Akhir sekali, Syarikat Toyota
telah menyumbangkan sebanyak 13 unit Toyota Vios kepada beberapa Institut
Perguruan Tinggi di Malaysia bagi memudahkan pelajar menjalankan kegiatan
praktikal.
Syarikat
UMW Toyota Motor Sdn. Bhd amat mementingkan kesan terhadap alam sekitar.
Misalnya Syarikat Toyota telah membina enjin kereta yang menggunakan bateri
iaitu dikenali sebagai sistem hybrid. Pembinaan enjin Hybrid dapat mengurangkan
pencemaran alam sekitar seperti mengurangkan penipisan lapisan ozon. Oleh itu,
pengkaji berharap pengeluaran model Toyota lebih menumpukan kesan terhadap alam
sekitar. Operasi pemantauan perlu dilakukan dengan lebih kerap supaya dapat
memantau proses pengeluaran produk dengan cekap dan berkesan agar produk yang
dikeluarkan dapat memuaskan kehendak pengguna. Selain itu Syarikat Toyota perlu
melakukan penyelidikan yang berterusan terhadap model kereta yang dikeluarkan.
Elemen
campuran pemasaran amat penting terhadap Syarikat UMW Toyota Motor Sdn. Bhd.
Sehubungan dengan itu, pengkaji bercadang agar Syarikat Toyota dapat
menjalankan promosi di seluruh negeri yang terdapat di Malaysia bagi
memperkenalkan keluaran model kereta yang terbaharu kepada pengguna. Selain
itu, dari aspek keselamatan pula Syarikat Toyota harus meningkatkan kualiti beg
udara kepada pemandu di hadapan dan penumpang di bahagian belakang bagi
mengurangkan kadar kematian jika berlaku kemalangan. Produk tambahan seperti televisyen
mini dan Global Positioning System (GPS) dapat memudahkan pengguna berasa
selesa bagi jarak perjalanan yang jauh dan dapat menuju ke destinasi mengikut
jalan yang telah ditetapkan.
7.0 SENARAI RUJUKAN
1. Buku Pengajian Perniagaan Penggal Satu
terbitan Oxford Fajar edisi kedua yang dikarang oleh Mokhtar Pet.
2. Buku
Pengajian Perniagaan STPM Penggal Satu terbitan Sap Publications, dikarang oleh
Cg Azly.
3. Buku
Pengurusan Perniagaan Jilid 1 yang diterbitkan oleh Sabri Hj. Hussin.
4. Zahari bin Mahamad, 2015,
Pengajian Perniagaan STPM penggal 1 Edisi ketiga.
7. Zuraidah
Omar. Turning Point : The UMW Story: UMW Holdings Berhad
10. www.toyota.com.
12. www.tempo.com.my.
15. www.CarBase.com.my.
18. Keratan Akhbar Sinar Harian pada 18
September 2015, Jumaat, Halaman 5.
Di sini ialah Benjamin hubungi butiran E-mel, lfdsloans @ outlook.com. / lfdsloans@lemeridianfds.com Atau Whatsapp +1 989-394-3740 yang membantu saya dengan pinjaman 90.000.00 Euro untuk memulakan perniagaan saya dan saya sangat berterima kasih, Sungguh susah bagi saya di sini cuba untuk membuat jalan sebagai ibu tunggal perkara-perkara tidak mudah dengan saya tetapi dengan bantuan Le_Meridian meletakkan senyuman di wajah saya kerana saya menonton perniagaan saya semakin kuat dan berkembang juga. Saya tahu anda mungkin mengejutkan mengapa saya meletakkan perkara seperti ini di sini tetapi saya benar-benar perlu menyatakan saya terima kasih supaya sesiapa yang mencari bantuan kewangan atau mengalami kesulitan dengan perniagaan yang ada atau ingin memulakan projek perniagaan dapat melihat ini dan memiliki harapan untuk keluar dari kesulitan .. Terimakasih.
ReplyDeleteTitanium Mean | Tithon | the Tithon
ReplyDeleteTithon. mens wedding bands titanium The world's most powerful microtouch titanium weapon. titanium framing hammer The pure titanium earrings ultimate resource. titanium spork Titanium, the world's most powerful weapon. The ultimate