DEFINISI MASYARAKAT MELAYU
TRADISIONAL
Kata tradisional berasal dari
kata tradisi yang secara etimologis istilah ini berasal dari kata latin
"traditum" yang artinya diteruskan (transmitted) dari masa lalu ke
masa sekarang. Masyarakat tradisional adalah masyarakat yang menjunjung tinggi
leluhurnya dan memegang teguh adat istiadatnya. Pada umumnya masyarakat
tradisional adalah masyarakat yang memiliki pandangan bahwa melaksanakan
warisan nenek moyangnya yang berupa nilai-nilai hidup, norma, harapan,
cita-cita, serta merupakan kewajiban dan kebanggaan. Melaksanakan tradisi
leluhur bererti menjaga keharmonian masyarakat, namun sebaliknya apabila melanggar
tradisi bererti dapat merosakkan keharmonian masyarakat.
Istilah tradisi juga sering dikaitkan dengan pelbagai perkara yang
bersifat asal, lama, teradat, diamalkan sejak turun-temurun dan seumpamanya
(Zulhilmi, 2010). Masyarakat tradisi pula merupakan masyarakat atau kelompok
manusia yang hidup dalam nilai-nilai lama dan kehidupan mereka sangat terikat
dengan budaya dan adat resam setempat. Walaupun pengertian masyarakat tradisi
dikaitkan dengan kehidupan masyarakat yang terpinggir, pencapaian teknologi
yang rendah dan terdiri daripada kumpulan manusia yang menghuni kawasan-kawasan
tanah tinggi sebagaimana yang dinyatakan oleh Marshall (1998), masyarakat pada
zaman tersebut merupakan kelompok yang telah mempunyai sistem politik, ekonomi
dan sosial yang lengkap boleh dicirikan sebagai telah maju dalam erti kata
pencapaian masyarakat pada zaman
tersebut. Faktor sejarah dan kebolehan mengadaptasikan diri dengan perubahan
telah menyebabkan Bangsa Melayu berjaya membentuk Tamadun Melayu berbanding dengan
kumpulan terawal lain.
Masyarakat secara umumnya ditafsirkan sebagai sekumpulan manusia yang
hidup dalam satu kelompok, saling berinteraksi dan mengamalkan nilai hidup yang
sama (Zulhilmi, 2010). Terdapat pandangan tentang maksud masyarakat yang
merujuk kepada kumpulan manusia yang hidup bersama dan menggunakan satu sistem
peraturan yang seragam bagi mencapai matlamat yang sama. (Ismail, 2003). Para
ahli antropologi pula selalu merujuk masyarakat kepada kumpulan manusia yang
buta huruf, menghasilkan pengeluaran sendiri, mempunyai adat-istiadat,
mempunyai tempat tinggal khusus dan mempertahankan peraturan sosial.
Koentjaraningrat (1970), berpandangan bahawa masyarakat adalah sebuah kesatuan
hidup makhluk-makhluk manusia yang terikat oleh satu sistem adat-istiadat yang
tertentu.
PENDAHULUAN
Apabila
membincangkan atau mengambarkan masyarakat Melayu Tradisional, ianya tidak
boleh dipisahkan dengan kemasyarakatan atau titik tolak permulaan zaman
Kesultanan Melayu Melaka. Dimana, pada zaman itu merupakan zaman kegemilangan
dan pembangunan struktur pentadbiran, perdagangan, dan kehidupan masyarakat
kerajaan Melayu Melaka. Menurut Janes Lowe, 1820 telah berpendapat bahawa Semenanjung
Tanah Melayu pernah terbahagi kepada dua iaitu pertanian dan kelautan. Dalam
bahagian pertanian, terdapat beberapa buah negeri yang mengusahakan ekonomi
pertanian seperti negeri-negeri Kedah, Perak Patani, dan Terengganu. Janes Low
tidak menyatakan negeri-negeri yang terlibat dalam ekonomi perdagangan. Akan
tetapi, pada kurun ke-19, kegiatan utama masyarakat Melayu adalah pertanian
iaitu penanaman padi huma dan padi sawah.
2.1 ASAL USUL MASYARAKAT MELAYU TRADISIONAL
Orang
Melayu Asli atau orang Melayu Persisir berhijrah dari Yunan ke Tanah Melayu
pada penghujung zaman Gangsa Besi (300 SM). Kumpulan pendatang ini dikenali
sebagai orang ‘Deutro-Malaya’ dan mereka ini berketuranan bangsa Mongol yang
tergolong dalam bangsa Austronesia. Golongan ini memulakan perpindahan dari
Yunan melalui lautan Asia Tenggara ke Filipina dan Timur Indonesia lalu tiba ke
Borneo sebelum tibanya di Tanah Melayu.
Dari aspek
arkeologi pula membuktikan bahawa sebelum terjadinya zaman Batu, semua kawasan
Nusantara bercantum. Pada zaman ini, migrasi telah dilakukan oleh masyarakat
sebelum kejadian perubahan iklim berlaku yang mengakibatkan Nusatara itu
berpecah. Semasa zaman Neolitik (2500 SM), manusia yang dikenali sebagai
Proto-Malaya dan Mongolid Indonesia telah wujud di Nusantara sebelum kehadiran
kumpulan ‘Deutro-Malaya’
Kajian ini
dikuatkan lagi dengan fakta daripada sejarah Melayu di Nusantara seperti
Kerajaan Srivijaya pada abad ke-5, kerajaan Majapahit pada abad ke-14, dan
Kerajaan Melaka pada abad ke-15. Kerajaan ini ditadbir oleh orang Melayu iaitu
penduduk asal Nusantara. Oleh itu, masyarakat Melayu bukan sahaja bertempat di
Tanah Melayu, malahan terletak di seluruh Nusantara.
2.2 LATAR BELAKANG
Sejarah pertapakan institusi beraja dalam
masyarakat Melayu mempunyai perkaitan dengan pengaruh agama Hindu-Buddha.
Institusi beraja tersebut telah menerima pengaruh daripada agama tersebut yang
meliputi aspek politik dan sosial orang-orang Melayu (Malaysia Pembinaan Negara
dan Bangsa, 2011). Namun demikian, pengaruh Hindu-Buddha tersebut
perlahan-lahan lenyap setelah kemunculan dan penyebaran agama Islam di Asia
Tenggara. Hasilnya, semua negeri di Tanah Melayu telah menerima dan mengamalkan
ajaran Islam dalam sistem pemerintahan beraja yang ternyata amat berbeza konsepnya
dengan agama Hindu-Buddha.
SISTEM BERAJA DAN
RAKYAT
3.1 DEFINISI
Sistem pemerintahan beraja merupakan sebuah
kerajaan monarki yang kuasa negaranya terletak di tangan seorang raja ( Peter
Johnson, 1996 ) .Raja, ratu atau maharaja mempunyai hak untuk memerintah seumur
hidup dan hak tersebut adalah hak turun-temurun. Dalam pada itu, monarki
terbahagi kepada dua, iaitu monarki mutlak dan monarki berperlembagaan. Monarki
mutlak merujuk kepada sesebuah kerajaan yang mana seorang raja mempunyai kuasa
politik yang tidak terbatas untuk memerintah negaranya. Dalam bentuk kerajaan
ini, raja memegang semua kuasa perundangan, eksekutif dan kehakiman. Setiap
undang-undang tersebut berada di bawah kekuasaan dan kelulusannya serta raja
adalah sumber kedaulatan. Seterusnya, monarki berperlembagaan pula merujuk
sesebuah kerajaan yang mana kuasa raja ditetapkan oleh perlembagaan. Raja yang
merupakan ketua negara dikehendaki menjalankan tugas dan tanggungjawabnya
berdasarkan kuasa yang diberikan di bawah perlembagaan. Dengan kata lain, raja
berperlembagaan perlu berkongsi kuasa kerajaan dengan wakil-wakil yang dipilih
oleh rakyat.
Selain itu, Ali ( 1977 )
telah menyatakan bahawa pemerintah kerajaan Melayu berbentuk feudal kerana
tidak mementingkan pandangan dan hak rakyat (Zulhilmi Paidi, 2011). Dari segi
teori, dalam sistem politik yang mengamalkan sistem feudal, raja terletak di
puncak kuasa. Baginda memiliki dua unsur utama iaitu kuasa dan wibawa. Di samping itu, sistem beraja dan
rakyat merupakan sebuah sistem yang mempunyai perkaitan dengan konsep
daulat ( Zainal Abidin bin Abdul Wahid, 1971 ). Menurut beliau, konsep daulat
yang mendasari unsur spiritual terhadap kemuliaan dan kedaulatan raja merupakan
kualiti yang dimiliki oleh raja-raja ataupun sultan Melayu. Dari segi
undang-undang, daulat telah meletakkan kuasa raja-raja Melayu sebagai paling
unggul yang bersesuaian dengan kedudukan raja dalam hierarki dalam kelas sosial
masyarakat Melayu tradisi. Tambahan pula, konsep daulat amat menuntut kesetiaan
yang penuh daripada rakyat jelata terhadap raja dan rakyat dilarang sama sekali
untuk bertindak derhaka kepada raja dan kerajaan.
3.2 LATAR BELAKANG
Sejarah pertapakan institusi beraja dalam
masyarakat Melayu mempunyai perkaitan dengan pengaruh agama Hindu-Buddha.
Institusi beraja tersebut telah menerima pengaruh daripada agama tersebut yang
meliputi aspek politik dan sosial orang-orang Melayu (Zulhilmi Paidi, 2011).
Namun demikian, pengaruh Hindu-Buddha tersebut perlahan-lahan lenyap setelah
kemunculan dan penyebaran agama Islam di Asia Tenggara. Hasilnya, semua negeri
di Tanah Melayu telah menerima dan mengamalkan ajaran Islam dalam sistem
pemerintahan beraja yang ternyata amat berbeza konsepnya dengan agama
Hindu-Buddha.
3.3 KONSEP
Sistem pemerintahan beraja
memperlihatkan sultan atau raja sebagai punca kewibawaan dalam sistem politik
tradisional ( Khoo Kay Kim, 1972 ). Sultan atau raja merupakan pemerintah
tertinggi dan Islam turut menyifatkan sultan sebagai Khalifah Allah di muka
bumi serta menjadi pelindung agama Islam (Zulhilmi Paidi, 2011) . Oleh hal yang
demikian, konsep daulat sultan atau raja ini meliputi pelbagai aspek iaitu
undang-undang, kebudayaan dan agama. Zainal Abidin bin Abdul Wahid ( 1977 ) telah menegaskan, kedaulatan sultan
atau raja dapat dilihat melalui alat-alat kebesaran diraja iaitu mahkota,keris,pedang,lembing
dan cop mohor. Alat-alat kebesaran tersebut penting dalam upacara pertabalan
seseorang sultan atau raja yang ingin mewarisi takhta pemerintahan. Selain itu
sultan atau raja turut mempunyai ungkapan-ungkapan khusus yang tidak boleh
digunakan oleh rakyat jelata. Contohnya, “ santap “, “ beradu “, “ bersiram”
dan “ berangkat “.Tambahan lagi, dalam Hukum Kanun Melaka, warna kuning pula
merupakan warna khas bagi golongan keluarga diraja sahaja.
Seterusnya, daulat turut berkait rapat
dengan konsep derhaka. Rakyat jelata dilarang sama sekali untuk bertindak
menderhaka kepada sultan atau raja kerana perbuatan akan mengundang tulah dosa
yang berat ( Cheah Boon Kheng, 1985 ). Sebagai contoh, Sang Rajuna Tapa dan
keluarganya telah bertukar menjadi batu setelah membelot kepada raja Singapura
sehingga mengakibatkan negeri tersebut jatuh ke tangan Majapahit. Hal ini
membuktikan seseorang sultan atau raja tersebut seolah-olah mempunyai keagungan
yang boleh menyebabkan rakyat jelata mendapat bala bencana sekiranya bertindak
derhaka kepada pemerintah.
3.4
KEPENTINGAN SISTEM BERAJA
Sistem beraja
yang kebanyakannya masih diamalkan di beberapa buah negara sebenarnya mempunyai
kepentingannya yang tersendiri. Raja Berperlembagaan merupakan tonggak
keagungan kerajaan Malaysia sejak merdeka sehingga kini. Yang di-pertuan Agong
merupakan ketua utama negara. Sistem ini membantu memantapkan kewibawaan
institusi beraja di negara kita. Raja Berperlembagaan merupakan simbol keutuhan
dan perpaduan rakyat di samping memberikan keseimbangan kepada raja yang
menaungi rakyat dan rakyat yang dinaungi raja.
Sistem beraja
dan rakyat yang diamalkan ini mampu untuk menjadikan perpaduan dalam kalangan
masyarakat Malaysia bertambah kukuh sekali gus dapat mengelakkan perbalahan
antara kaum. Seperti sedia maklum, perpaduan yang ditunjukkan oleh rakyat
Malaysia sememangnya membuktikan bahawa sistem beraja yang diamalkan sejak
sekian dahulu tidak sekadar sia-sia. Hal ini demikian kerana, taat setia rakyat
Malaysia hanya berfokus kepada raja yang berperanan sebagai ketua dalam negara.
Secara tidak langsung, sifat hormat-menghormati antara kaum yang berbilang kaum
ini begitu kukuh.
Seterusnya,
sistem beraja dan rakyat ini mampu untuk melindungi hak asasi rakyat serta
mewujudkan kecekapan pemerintahan di Malaysia. Tidak dapat dinafikan bahawa
sistem ini memainkan peranan penting dalam menjaga hak asasi setiap masyarakat
Malaysia tanpa mengira sebagai ideologi atau sebagainya. Secara tidak langsung,
situasi ini akan menjadikan corak pemerintahan di negara Malaysia bertambah
sistematik seiring dengan negara maju yang lain. Pengasingan kuasa yang telah
wujud sejak sekian lama juga dapat mengurangkan bebanan tugas badan
pemerintahan di negara kita.
Tonggak negara dan ketua utama negara merupakan simbol ketuhan
dan perpaduan rakyat di negara ini. Konsep berpelembagaan pula berperanan
mengehadkan kebebasan sultan daripada menyalahgunakan kuasa mereka. Hal ini
bermaksud sultan tidak lepas dari tindakan undang-undang sekiranya mereka
melakukan sebarang kesalahan.
Sistem Raja Berpelembagaan dan Demokrasi Berparlimen yang
diamalkan negara sejak merdeka sebenarnya terbukti berkesan kerana telah
berjaya mewujudkan kestabilan dan kemakmuran kepada negara. Institusi beraja
merupakan teras asas yang mendasari sistem tersebut sejak negara mencapai
kemerdekaan lebih 50 tahun lalu.
Peranan raja yang berada di atas politik kepartian telah
menyumbang secara tuntas kearah proses penyatupaduan rakyat majmuk dan pembinaan
sebuah negara bangsa Malaysia yang berjaya. Ia juga menyediakan landasan yang
kukuh kemarah pencapaian wawasan nasional untuk menjadi sebuah negara maju dan
berpendapatan tinggi. Sistem pemerintahan sedia ada juga membantu pembangunan
secara terancang dan tersusun dalam usaha meningkatkan taraf hidup masyarakat
kearah satu tingkat sosial yang lebih tinggi dan maju.
Rakyat seharusnya berbangga kerana institusi beraja di
Malaysia terus berfungsi sebagai payung kepada rakyat apabila terdapat banyak negara
yang tidak mengekalkan kedaulatan raja pada arus kemodenan ini. Malaysia juga
telah membuktikan bahawa sistem pemerintahan Raja Berpelembagaan dan Demokrasi
Berparlimen adalah sistem pemerintahan yang efisien dan progresif kerana ia
telah menggabungkan barisan kepimpinan negara yang menjunjung aspirasi rakyat.
SISTEM PENTADBIRAN YANG MASIH DIGUNA PAKAI SEHINGGA HARI INI.
Pada dasarnya sistem pentadbiran Malaysia
dahulu terbentuk hasil daripada dasar Malayan Union yang telah diperkenalkan
pada 4 April 1946 di Tanah Melayu oleh Parti Buruh Britain. Dengan wujudnya
dasar Malayan Union ini telah menimbulkan kemarahan kepada penduduk terutama
masyarakat melayu dengan sikap British yang angkuh dan bertindak sesuka hati
dalam mewujudkan pentadbiran baru di Tanah Melayu. Secara tidak langsung, dasar
Malayan Union itu sendiri yang telah menyebabkan orang Melayu hilang sabar dan
tercabar apabila kedaulatan raja-raja dan maruah bangsa diperkotak-katikan oleh
bangsa asing. Oleh sebab itu, sebuah suruhanjaya bebas telah dibentuk iaitu
suruhanjaya Reid untuk mengkaji dan memperkenalkan perlembagaan persekutuan
Tanah Melayu sebagai persediaan untuk mencapai kemerdekaan.
Negara kita iaitu Malaysia telah merdeka
selama 59 tahun apabila negara kita telah diisytiharkan 31 Ogos 1957 sebagai
tarikh keramat bagi masyarakat di Malaysia yang merupakan tarikh kemerdekaan dan
wujudnya pemerintahan baharu iaitu
Demokrasi Berparlimen dan Raja Berpelembagaan. Walau bagaimanapun, sistem
pentadbiran masyarakat melayu tradisional yang dulunya diamalkan masih lagi
digunakan sehingga sekarang tetapi mempunyai beberapa perubahan yang telah
dilakukan dan telah wujudnya tiga badan utama dalam pentadbiran di Malaysia
iaitu (Badan Perundangan, Badan Legislatif dan Badan Kehakiman). Dalam setiap
badan tersebut diketuai oleh ‘Yang Dipertuan Agong’. Antara sistem yang masih
diamalkan terbahagi kepada tiga peringkat iaitu Peringkat Negeri, Peringkat
Daerah dan Peringkat Kampung.
4.1 PENTADBIRAN
PERINGKAT NEGERI.
Di peringkat negeri, sultan merupakan ketua
atau pemerintah yang tertinggi dalam hierarki dan mempunyai kuasa dalam negeri
yang mereka perintah. Di Malaysia terdapat ‘sembilan buah Negeri’ yang
mempunyai raja atau sultan contohnya; (Johor, Perak, Selangor, Kedah, Kelantan,
Terengganu, Perlis, Pahang, dan Negeri Sembilan). Dalam hal ini, di Negeri
Sembilan paling unik berbanding negeri-negeri beraja yang lain. Rajanya tidak
dipanggil sultan atau raja, sebaliknya digelar Yang Dipertuan Besar Negeri
Sembilan. Dahulunya raja/sultan mempunyai kuasa mutlak dalam bidang ekonomi,
politik dan sosial tetapi semasa dalam jajahan British, kuasa Raja telah
dihapuskan sedikit demi sedikit sehinggalah Raja hanya berkuasa dalam beberapa
bahagian pentadbiran sahaja. Keadaan ini berterusan sehingga kini. Walaupun Raja-raja masih memerintah di dalam negeri
masing-masing tetapi dalam bidang kuasa yang diperuntukkan adalah terhad dan
terdapat perubahan berbanding pada zaman
dahulu. Hal ini dapat dilihat dari segi Politik, Ekonomi, dan Sosial.
4.1.1
POLITIK
Pada dahulunya raja atau sultan ini mempunyai kuasa yang mutlak dalam
negeri mereka naungi. Hal ini menunjukkan bahawa raja atau sultan ini merupakan
ketua kerajaan dan perintah atau kata-kata yang dikeluarkan oleh raja atau sultan
ini merupakan sesuatu undang-undang. Sultan juga merupakan ketua tentera dan
mempunyai kuasa dalam menentukan hubungan diplomatik. Dalam hal ini berbeza
dengan sistem yang diamalkan sekarang. Hal ini kerana, raja atau sultan telah
kehilangan kuasa dalam pentadbiran negeri. Jelaslah bahawa kuasa mutlak raja
atau sultan telah dihapuskan dan hanya mengamalkan raja berpelembagaan. Dalam
hal ini, raja atau sultan di sesebuah negeri bertindak menurut nasihat Majlis
Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO). Sultan/raja juga tidak mempunyai kuasa dalam
menggubal undang-undang.
4.1.2
EKONOMI
Dalam bidang ekonomi pula, dahulu raja atau sultan ini mempunyai kuasa
yang mutlak ke atas sumber ekonomi yang ada di negeri merek. Raja atau sultan
berkuasa dalam perdagangan, hasil pertanian dan cukai. Hal ini berbeza dengan
sistem yang diamalkan sekarang. Dalam sistem pentadbiran sekarang raja atau sultan
tidak lagi mempunyai kuasa dalam bidang ekonomi. Hal ini kerana urusan
percukaian dan perdagangan atau eksport dan import telah berada di bawah kuasa
Badan Eksekutif.
4.1.3
SOSIAL
Dalam bidang sosial pula merupakan salah satu bidang yang tidak banyak
berubah terhadap peranan raja atau sultan berbanding bidang ekonomi dan
politik. Raja atau sultan masih lagi dianggap sebagai lambang perpaduan yang
juga merupakan sebagai simbol bagi penyatuan rakyat. Raja atau sultan juga
bertindak sebagai ketua agama islam dan adat istiadat melayu dalam setiap
negeri. Dalam pentadbiran sekarang, raja atau
sultan juga mempunyai kuasa dalam menjaga kedudukan orang melayu yang
telah diperuntukkan dalam perlembagaan. Dalam bidang sosial juga, masih lagi
wujud daulat yang juga telah meletakkan kedudukan raja atau sultan ini
tertinggi dalam hierarki.
4.1.4
YANG DI-PERTUAN AGONG
Tambahan pula, Suruhanjaya Reid juga telah
memperkenalkan atau mewujudkan gelaran ‘Yang Dipertuan Agong’ (YDPA) pada Ogos
1957. Hal ini adalah untuk memastikan institusi Raja-Raja Melayu tidak
dihapuskan dan terus kekal. Secara amnya, Yang dipertuan Agong merupakan ketua
Negara yang dipilih menerusi Majlis Raja-raja yang terdiri daripada raja atau sultan
di setiap Sembilan negeri tersebut. Setiap raja atau sultan itu mempunyai
peluang untuk menjadi Yang Dipertuan Agong dalam tempoh lima tahun yang telah
termaktub dalam perlembagaan.
Yang Dipertuan Agong merupakan ketua dalam
tiga badan utama dalam pentadbiran negara iaitu, Legislatif, Eksekutif dan
Kehakiman. Dalam hal ini, yang dipertuan agong bertindak sebagai penasihat
Perdana Menteri dan Jemaah menteri. Selain itu, Yang Di-Pertuan Agung juga
merupakan ketua bagi Angkatan Tentera Diraja Malaysia dan merupakan ketua agama
Islam di peringkat persekutuan. Manakala raja atau sultan merupakan ketua agama
islam di setiap negeri masing-masing. Yang Di-Pertuan Agung juga berkuasa dalam
mengisytiharkan darurat atas nasihat Perdana Menteri. (Chee Khoon. T. 1985)
Kesimpulannya, apa yang dapat kita lihat
adalah dengan kemasukan British ke Tanah Melayu telah menyebabkan peranan atau
kuasa raja atau sultan ini berkurang. Hal ini menunjukkan bahawa kuasa raja
atau sultan hanya banyak tertumpu kepada bidang sosial iaitu ke arah perpaduan
berbanding dengan bidang ekonomi dan politik. Hal ini jelaslah bahawa, raja
atau sultan merupakan unsur utama yang penting dalam menyatukan perpaduan
negara sehingga ke hari ini.
4.2 PENTADBIRAN
PERINGKAT DAERAH.
Dalam pentadbiran di daerah pula pada zaman
pentadbiran tradisional masyarakat zaman dahulu telah menggunakan pembesar
dalam sistem pemerintahan di bawah sultan bagi mentadbir negeri masing-masing
mengikut pengkhususan kerja yang diagihkan. Pembesar empat lipatan yang terdiri
daripada Bendahara, Temenggung, Laksamana, dan penghulu bendahari telah dibantu
oleh pembesar 16, pembesar 32 dan pembesar 64. Pada zaman moden sekarang lebih
dikhususkan menjadi kabinet, kementerian dan jabatan mengikut sistem
berpelembagaan. Jawatan ini sama fungsinya dengan Jabatan Daerah yang ada di
setiap negeri Malaysia.
Bendahara dan Perdana Menteri mempunyai
peranan kerja yang seakan sama dalam pentadbiran tugas mengawal negara.
Pentadbiran pada zaman dahulu bendahara merupakan menteri utama dalam
pentadbiran dalam negeri contohnya Melaka. Selain menasihati raja beliau juga
menjaga alat-alat kebesaran raja. Pada zaman sekarang Perdana Menteri tidak
lagi menjaga alat kebesaran raja kerana mengikut perlembagaan Perdana Menteri
mempunyai bidang kuasa terhad atau dikurangkan kuasa dalam mentadbir negara.
Perdana Menteri dilantik oleh Yang Di-Pertuan Agung. Beliau juga boleh memecat
ahli-ahli kabinet yang lain mengikut kuasa yang ada. Salah satu kuasa yang
masih sama diguna pakai dalam pentadbiran ialah Bendahara boleh menjatuhkan
hukuman tanpa perintah raja manakala bagi Perdana Menteri pula lebih dikenali
sebagai ‘Pregosatif Diraja’ dimana kuasanya eksekutifnya boleh diguna pakai
tanpa kebenaran parlimen. Perdana Menteri Malaysia juga memegang
jawatan menteri yang lain, khususnya kementerian-kementerian yang penting
seperti Kementerian Dalam
Negeri dan Kementerian Kewangan. Untuk menjadi Bendahara perlu menjadi Penghulu Bendahari dan Temenggung
terlebih dahulu, jawatan Bendahara adalah seperti seorang Perdana Menteri yang
ada pada masa kini.
Temenggung pula dikenali
sebagai Menteri Keselamatan dan bertanggungjawab melaksanakan peraturan dan
keselamatan negeri terutamanya mengenai keselamatan. Beliau boleh menangkap
orang yang bersalah, memasung atau membunuh dan menghukum mereka. Beliau juga akan menjaga keselamatan
dalam negeri. Temenggung akan menentukan timbangan dan kes jenayah kecil. Kini,
di Malaysia Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah menjadi satu organisasi yang
menjaga keamanan di dalam negara. Melalui kes-kes jenayah yang ada seperti
rompakan. pembunuhan dapat dibendung bagi menjaga kesejahteraan masyarakat
dalam memaju negara kearah negara moden. Tugas antara Temenggung dan Polis
Diraja Malaysia tidak lebih kurangnya dalam menjaga rakyat dan negara serta
melindungi orang-orang berkepentingan di dalam negara seperti Perdana Menteri
dan kerabat diraja. Kini jawatan yang tertinggi dipegang oleh Tan Sri Khalid
Abu Bakar dan Timbalannya Dato Sri Noor Rasyid bin Ibrahim. Organisasi Polis
Moden di Malaysia bermula pada 25 Mac 1807 hasil termaktubnya Piagam Keadilan
(Charter of Justice) oleh penjajah Inggeris di Pulau Pinang dan konsep ‘Sedia
Berkhidmat’ turut diperkenalkan.
Selain itu, jawatan dan institusi Laksamana
merupakan tugas bagi menjaga kawasan perairan laut. Semasa pemerintahan Mansor
Syah lagi jawatan ini telah diperkenalkan. Pemegang jawatan tersebut pada zaman
dahulu dikenali sebagai Hang Tuah yang mempunyai semangat juang tinggi dan
dikenali ramai dalam menentang penjenayah di lautan. Jawatan Laksamana ini
kemudiannya bertukar menjadi lebih kompleks selepas perlembagaan negara
ditubuhkan. Ia ditubuhkan bagi meluaskan lagi kerja dalam menjaga perairan laut
seperti menjaga kawasan tasik, melindungi garisan laut dan mempunyai kenderaan
seperti kapal selam dan sebagainya di bawah kuasa Menteri Pertahanan.
Kementerian ini bertanggungjawab untuk melaksanakan Dasar Pertahanan Negara dan
segala pengurusan hal ehwal pertahanan serta sumber-sumber yang diperuntukkan
kepada Angkatan Tentera Malaysia (ATM) untuk mempertahankan negara.
Akhir sekali, penghulu bendahari pada zaman
dahulu dilantik dari kerabat yang mempunyai darah keturanan raja sahaja dalam
menjaga hal ehwal kewangan. Tambahan lagi, Beliau juga menyimpan
daftar hamba raja bertepatan dengan tugasnya sebagai ketua seluruh hamba. Kini
di bawah penyeliaan Menteri Kewangan kerja penyelarasan kewangan negara dikawal
bertujuan untuk mengurus pendapatan negara Malaysia dan pertumbuhan ekonomi
serta pembahagian kekayaan negara yang saksama antara rakyat. Kementerian ini
wujud dua menteri yang bertanggungjawab, iaitu Menteri I Dato' Sri Mohd Najib
Tun Razak dan Menteri II Dato' Sri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah. Jelaslah
bahawa pentadbiran pada zaman tradisional kini telah diubah dalam kawalan yang
lebih luas bagi memudahkan pentadbiran negara pada masa kini tanpa memerlukan
syarat-syarat yang dikehendaki seperti berketurunan raja sahaja tetapi
memerlukan golongan yang mempunyai ilmu pengetahuan yang tinggi bersesuaian
dengan tugasan yang diberi.
4.3 PENTADBIRAN PERINGKAT KAMPUNG
Kampung merupakan unit politik terkecil,
ditadbir oleh seorang penghulu atau penggawa kecuali Negeri Sembilan. Dalam
masyarakat Melayu tradisional, penghulu memainkan peranan sebagai orang
perantaraan antara pembesar daerah dengan penduduk di kawasannya. Penghulu
dilantik oleh raja dan mempunyai kuasa mutlak di peringkat mukim. Jawatan
penghulu dipegang oleh seseorang yang memiliki sifat gagah, berani, berharta,
serta berasal daripada kerabat atau keturunan pegawai istana. Sebelum
kedatangan British, penghulu tidak diberi gaji atau elaun tertentu.
Pendapatannya bergantung kepada hasil cukai yang dikutip daripada penduduk
kampungnya, selain hasil daripada kebun atau ladang penghulu itu sendiri.
Selepas kedatangan British, peranan penghulu tertakluk kepada peraturan yang
ditetapkan oleh Residen British.
Peranan institusi penghulu dalam
masyarakat Melayu sebelum campur tangan British. Seseorang penghulu yang
dilantik mempunyai tugas dan tanggungjawab seperti menentu dan mengutip hasil
cukai, mengurus dan mentadbir tanah, ketua adat dan agama Islam, Penghulu
diberi kuasa mengadili perbalahan serta menjatuhkan hukuman atas kesalahan
jenayah tertentu dan mengawal perjalanan keluar masuk di setiap jurusan
perhubungan. Penghulu berkuasa penuh kepada anak buahnya. Kadangkala, penghulu
diarah untuk membekal dan menyedia tenaga buruh kepada pembesar atau sultan
bagi mengendalikan kerja-kerja membuat istana, membina jalan, mengerjakan sawah
dan lain-lain. Penghulu juga bertanggungjawab untuk mengerah dan mengumpul
rakyat bagi tujuan peperangan.
Penghulu juga berperanan memastikan seluruh
penduduk kampung di bawah jagaannya memberi taat setia kepada sultan, di
samping menjaga keselamatan kampung. Sebelum campur tangan British, penghulu
berasal daripada kampungnya sendiri dan beliau dikenali ramai kerana bertugas
di kalangan anggota keluarganya. Perlantikan penghulu secara turun temurun.
Peranan institusi penghulu selepas campur tangan British. Pentadbiran British
masih mengekalkan institusi penghulu. Penghulu menjadi wakil kerajaan di
kampung-kampung mereka. Penghulu menjadi penghubung di antara pentadbiran British
dengan rakyat.
Penghulu yang dilantik akan diberi surat kuasa
yang dikeluarkan oleh sultan atas nasihat Residen British. Pada tahun 1882,
Hugh Low selaku Residen British di Perak menerangkan tugastugas penghulu yang
penting iaitu menjalankan semua undang-undang kerajaan di dalam mukim serta mengutip
cukai dengan menyimpan 10% untuk penggunaan sendiri. Selain itu, penghulu akan
memberikan tanah mati kepada pemohon, mendamaikan perkelahian antara anak
buahnya, menjaga keselamatan, mengadili kesalahan-kesalahan yang kurang penting
dan mendenda yang salah. Selepas tahun 1890, bidang kuasa penghulu adalah
mengikut yang terdapat pada surat kuasa dan juga yang dibenarkan oleh
undang-undang. Surat kuasa Perak dalam tahun 1890-an terbahagi kepada sembilan
bahagian.
Penghulu diberi kuasa mengutip segala hasil,
menahan orang yang bersalah, menyelesaikan aduan kecil, mendaftar penduduk di
kawasannya dan memberi nasihat kepada anak buahnya. Selepas tahun 1874,
penghulu menerima gaji tetapi masih ada beberapa sumber yang dahulu seperti
sistem cabut. Mengikut Perak Order in Counsel, Penghulu boleh menerima 10%
daripada cukai yang diterima oleh pejabat kastam atas bijih timah dan
daerahnya. Penghulu ditempatkan mengikut kepentingan mukim. Jika Penghulu itu
dinaikkan ke pangkat yang lebih tinggi, beliau mesti dipindahkan ke mukim yang
lebih tinggi kedudukannya. Selepas tahun 1900, Penghulu telah dihantar ke
daerah yang bukan daerah asalnya, namun begitu dasar ini tidak berjalan dengan
lancar. Tugas-tugas penghulu diperluaskan lagi selepas tahun 1897, iaitu
mengikut Undang-Undang Tanah 1903. Penghulu dirujuk sebagai saksi yang rasmi
kepada semua tanda tangan. Penghulu juga menjalankan tugas tidak rasmi.
Contohnya jika pegawai daripada luar datang ke kawasannya, penghulu bertanggungjawab
mengurus dan melayan pegawai berkenaan sehingga selesai. Mahkamah Penghulu
dibentuk bagi tujuan membicarakan kes-kes kecil yang dilakukan oleh rakyat di
kawasannya.
Kedudukan institusi penghulu telah mengalami
perubahan yang jelas selepas campur tangan British. Sumber kuasa penghulu
datangnya dan tangan pegawai-pegawai British. Penghulu adalah kakitangan
kerajaan yang bergaji tetap dan tertakluk di bawah undang-undang negeri. (Raja
Muhammad Affendi (1978).
Kesimpulannya, Sistem pentadbiran Melayu
tradisional sebelum campur tangan British membuktikan satu sistem pentadbiran
yang sistematik. Sistem pentadbiran masyarakat melayu mengalami perubahan
drastik selepas campur tangan British 1874 yang telah menghakis kuasa raja dan
pembesar-pembesar Melayu khususnya dalam bidang politik dan ekonomi. Tetapi,
setelah negara mencapai kemerdekaan, sistem pentadbiran di setiap peringkat
telah diubahsuai dengan lebih mendalam dalam sistem pentadbiran dengan lebih
sistematik agar negara Malaysia terus berkembang maju dalam mentadbir negara
sendiri.
KESIMPULAN
Secara
umumnya masyarakat Melayu Tradisional merupakan masyarakat yang telah mempunyai
sistem politik, ekonomi dan social yang teratur. Ia jelas dapat dilihat melalui
beberapa contoh sistem politik dan kemasyarakatan Melayu Tradisional yang telah
wujud seperti Kerajaan Melayu Melaka. Kegemilangannya telah menjadi mercu tanda
kepada kejayaan masyarakat Melayu pada zaman tradisional. Namun begitu dengan
kedatangan rejim penjajahan Inggeris ke Tanah Melayu telah membentuk satu
pertembungan budaya antara budaya tradisional dengan budaya kolonial yang
disifatkan sebagai moden di kalangan masyarakat melayu. Natijahnya, ia telah
mengakibatkan kelunturan nilai-nilai tradisi dalam budaya tempatan.
Walaubagaimanapun kedatangan penjajah juga telah membentuk penerusan dan
membawa perubahan terhadap nilai-nilai tradisi tersebut sehingga ke hari ini.
RUJUKAN
Chee Khoon. T.
(1985) Sistem Beraja Malaysia, Pelanduk Publication.
Chong, D. , and
Wang, HK. (2008), Pengajian Am Kertas 1, dasar sosial dan
pentadbiran. halaman 231. Arah Pendidikan
Sdn.Bhd.).
Deraman,
M. (2012, Julai Khamis). Jendela Sejarah. Retrieved from http://jendelasejarahku.blogspot.my/:
http://jendelasejarahku.blogspot.my/2012/07/nota-sistem-masyarakat-melayu.html
Raja Muhammad Affendi (1978) Sejarah Baru,
Kuala Lumpur, Utusan Publication
& Distributor.
Zulhilmi
Paidi, R. A. (2010). Definisi Masyarakat Melayu Tradisional. UUM Sintok.
Zulhilmi Paidi, R. A. (2011).
Mlaysia Pembinaan Negara dan Bangsa. Selangor: Pearson Malaysia Sdn.
Bhd.
Comments
Post a Comment